‘Bad Boys For Life Review: Zelfs Met de Bayhem Gegaan, de Franchise Eindigt op een Hoge Noot

Drie dingen essentieel zijn voor de Slechte Jongens, franchise – of tenminste, ze gebruikt worden. De één is een vaak alarmerende wreedheid – een minachting voor iedereen, en alles, alles in de naam van een buurt-sociopathic poging om koelte. De tweede is wat gewoonlijk wordt aangeduid als Bayhem – de wilde, wervelende, vaak onsamenhangend actie beats gemaakt door regisseur Michael Bay. De derde, en misschien wel het meest essentiële, is de scherts – en gekibbel tussen leidt will Smith en Martin Lawrence.

Wat maakt Bad Boys for Life, het derde en vermoedelijk laatste hoofdstuk in deze reeks zo bijzonder maakt is de jettisoning van de eerste twee elementen, terwijl het omarmen van de derde. De baai is niet meer in de regisseursstoel, en de algehele misselijkheid – die werd opgevoerd tot de n-de graad in Bad Boys II – is nergens te vinden. Maar die wisselwerking tussen Smith en Lawrence is altijd aanwezig, en eindeloos vermaken.

Bad Boys for Life krijgt een moeizame start. Er is een nep-actie van een scène die eindigt met het onthullen dat de politie Mike Lowery (Smith) en Marcus Burnett (Lawrence) zijn niet haasten om een misdaad – ze zijn eigenlijk op weg naar het ziekenhuis voor de geboorte van Marcus’ kleinkind. Ja, Marcus is nu een pop-pop, dat is een verdomd goed excuus om eindelijk krijgen de hel uit van de politie en zich te vestigen in het pensioen. Maar de gedachten van pensionering zijn afschuwelijk om Mike, die nog steeds iets van zichzelf een badass ladies man. In zijn eigen woorden, Mike wil blijven jagen de slechteriken tot hij 100 jaar oud is, en hij begrijpt niet waarom Marcus niet zijn enthousiasme te delen.

Dit is allemaal onderdeel van een uitgebreide proloog van soorten – een stuk van de set-up om ons naar onze belangrijkste verhaal. En het is onhandig. Smith en Lawrence lijkt roestige hier, en Lawrence in het bijzonder lijkt moe. Betoogd kan worden dat deze perfect past bij zijn wannabee gepensioneerde karakter. Maar de acteur daadwerkelijk komt over als uitgeput in deze vroege momenten, gooien uit vibes die suggereren dat hij echt niet wilt doen van een andere één van die verdomde films. En terwijl Smith kan spelen dit soort ronkende, ass-kicking karakter in zijn slaap op keer, ook hij lijkt op drift.

Dingen pick-up aanzienlijk eenmaal Bad Boys for Life gaat naar de tweede versnelling. In Mexico-Stad, Isabel (Kate del Castillo), de echtgenote van een overleden kartel kingpin, heeft slechts heftig gebroken uit de gevangenis met de hulp van haar zoon, Armondo (Jacob Scipio). Isabel heeft een plan om nog een was lijst van officieren van justitie, rechters en andere personeel van de wetshandhaving die behandeld haar en haar overleden man in het verleden. En zou je niet weten – Mike is op haar doden-lijst. Isabel stuurt haar moorddadige zoon naar Miami, waar hij al snel stelt winkel en begint het richten van mensen, met inbegrip van Mike.

Mike is een alles-in op het bijhouden van deze moordenaar naar beneden – het is persoonlijk, na alle. Maar sinds Marcus gewoon wil genieten van zijn pensioen, Mike heeft om hook-up met een nieuwe partner. Partners, in feite, hij is toegewezen aan een nieuwe task-force genoemd MUNITIE. Het team wordt geleid door Rita (Paola Núñez), één van Mike ‘ s oude geliefden van wie hij nog steeds gevoelens heeft voor, en is gemaakt van verse-geconfronteerd met jongeren die er meer uitzien als fashion modellen dan de politie. De film krediet, neemt de tijd om elk van deze medewerkers een persoonlijkheid: Vanessa Hudgens is de ass-kicker; Alexander Ludwig is de spier-gebonden computer whiz wie houdt er niet van om geweld te gebruiken – wat betekent dat vroeg of laat gaat hij om; en Charles Melton is de smart-ass. Zoveel tekens gaan ze niet zo interessant – maar ze doen.

Natuurlijk, dit is een Slechte Jongens, film, wat betekent dat Mike en Marcus hebben samen te rijden weer. En hier is waar de film werkt het beste. Ondanks de wankele opening momenten, Smith en Lawrence doen terug te krijgen in de groef, en kijken naar de twee acteurs stuiteren van elkaar is een traktatie. Het script, toegeschreven aan Chris Bremner, Peter Craig, en Joe Carnahan, is geladen met verrassende, hilarische one-liners die het werk nog beter dan ze zouden moeten dankzij Smith en Lawrence ‘ s levering. Het beste van alles: de humor is niet nodeloos wreed. Zeker, Mike en Marcus shit praten met elkaar, maar het is goedmoedig shit-praten. Weg is de misselijkheid die was zo dominant zijn in de Bay ‘ s films.

Ook gegaan: al die Bayhem. Vind je jezelf te verlangen naar de dagen van de Baai van de fysica tarten, camera-swooping actie beats. Maar ten minste het merendeel van de actie in Bad Boys for Life is samenhangend (er zijn een paar momenten dat je verward en duister, hoewel). Regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah stadium een handvol van whiz-bang-achtervolging-sequenties die pay-off in de grote wegen. Een lange achtervolging die begint in een ondergrondse garage en uiteindelijk eindigt op een snelweg met een helikopter bungelend aan een touw ladder is het type van de oude school rand-van-je-stoel-actie dat het bloed pompen.

Maar het is de onverwachte bedrag van hart die eindigt in het maken van Bad Boys for Life een aangename verrassing. In de vorige twee films, krijgt men de afzonderlijke gevoel dat Mike en Marcus echt niet dat veel van een stront over elkaar – of iemand anders. Zeker, ze zeggen dat ze rijden samen, sterven samen – maar het is moeilijk om het te kopen in die films. Smith ‘ s Mike Lowery in het bijzonder komt vaak over als een borderline psychopaat in die eerste twee films – iemand die is alleen geïnteresseerd in zijn eigen beeld. Mike begint zoals dat in deze film ook, maar als het verhaal races op, hij verzacht een beetje. Hij kan niet willen toegeven – we leren dat hij is begonnen te sterven, zijn sikje – maar hij is ouder nu. En sommige mensen zacht uit, wanneer ze ouder worden. Ze vertragen, en ze beseffen dat ze al het nemen van bepaalde dingen voor lief. Als de Bad Boys franchise van alle verdomde dingen kunnen werkelijke emotionele groei is er misschien nog hoop voor ons allemaal.

/Film-Waardering: 6.5 uit 10