‘De Aeronauts’ Review: Een Dramatische Avontuur Dat niet op de Vlucht

De Aeronauts is ontworpen om te verblinden, zowel visueel als in termen van tijd-hoppen verhalende structuur, maar de impact ervan is zo dun als de lucht die de hete lucht ballonnen zweven door. In wat voelt als de zoveelste ware-verhaal-drama van de 2019 awards seizoen, De Aeronauts is een redelijk knappe productie zonder daadwerkelijk wordt drastisch te betrekken. Zo vaak als de film zich naar de lucht, het aardse scènes zijn droog en saai, af te geven de vage geur van dramatische restjes.

Felicity Jones speelt Amelia Wren, een artiesten-achtige performer in 1860 Londen die leidt van een bemande vlucht naar de hemel in de hoop van het verslaan van de hoogte record in een hete-lucht ballon. Ze is vergezeld door jonge meteoroloog James Glaisher (Eddie Redmayne), die ambities zijn in wezen blijkt de top-taken heren van de Royal Society van Londen, dat de meteorologie is een echte, legitieme wetenschap. Om dat te doen, hij zal zijn om wetenschappelijk bewijs van hoe het weer werkt in de hoger gelegen gebieden, vandaar zijn eigen zoektocht naar de top van de hoogte record. Voor Amelia, de wens is om de tragische dood van haar man, een collega-ballonvaren avonturier, in het verleden en bewijzen dat zij kan gaan expedities van haar eigen zonder zijn aanwezigheid.

De Aeronauts, als Amelia en James zijn in de lucht, is op zijn minst een licht meeslepend avontuur met de vereiste mate van spanning en verrassing. Maar de structuur van het script, met toestemming van schrijver Jack Thorne en regisseur Tom Harper, is zodanig dat het verhaal springt heen en weer in de tijd vóór de opening credits zijn begonnen te rollen. Na de ongelooflijk korte glimp van de twee helden op de noodlottige ballon, springen we terug naar de lancering van de vlucht, afgewisseld toen en later met flashbacks naar elk van hun leven. Als De Aeronauts werd uitgevoerd in volledige chronologische volgorde, is het waarschijnlijk dat het laatste half uur van de 100 minuten durende film zou worden gewijd aan de noodlottige vlucht. In plaats daarvan, de reis is te zien in stukjes en beetjes, horten en die voortdurend laat De Aeronauts nooit het gevoel volledig teleurstellend, zelfs als het nooit bereikt de soort van dramatische hoogten zij hoopt.

Door het starten van de film op zo een laat punt, we ontmoeten Amelia grotendeels als een figuur van de verbeelding, een full-on flibbertigibbet die lijkt meer onder de indruk met het aantrekken van een show voor een bewonderende menigte (waaronder het gooien van haar eigen hond overboord op de ballon alleen om te onthullen dat het is uitgerust met een parachute) dan op de wetenschappelijke keuzes. En omgekeerd, James wordt afgeschilderd als zodanig een benauwde, stick-tot-zijn-ass type dat zo veel als de twee personages vertegenwoordigen elkaars tegenpolen, ze zijn ook niet spannend om tijd door te brengen. De twee acteurs — hereniging na hun awards-aas werk in De Theorie van Alles — zijn beide dik in orde, vooral wanneer ze de kans om op te treden meer mens dan als archetypen.

Redmayne is misschien wel het leveren van één van zijn betere performances hier, al was het maar omdat James Glaisher voelt als een echte persoon (niet louter en alleen omdat hij letterlijk was een echte persoon) door de Oscar-winnaar is geleidelijk low-key performance. Jones heeft nog veel meer te doen in de film (vooral in het laatste stuk), maar er is een strijd in haar werk om de balans van de kracht vluchtig kant van Amelia met de meer tedere en oprechte kant. (In tegenstelling tot met Redmayne en James, dit kan te wijten zijn aan het feit dat Amelia Wren was niet een echt persoon, maar een amalgaam van andere vrouwen van het tijdperk.) Wanneer ze eindelijk de uitdrukking van echte interesse in James’ wetenschappelijke methoden, het is bedoeld als een teken van haar veranderende karakter; echter, als u bijhouden hoeveel tijd is verstreken in de vlucht zelf, Amelia ‘ s wijzigen is radicaal inderdaad.

De realiteit van de situatie zelf kan worden verweten, om zeker te zijn. Historici hebben dinged De Aeronauts omdat de vlucht die afgebeeld wordt in de film niet genomen door Glaisher en Wren, of in feite door Glaisher en een vrouw — zijn co-piloot was een man die niet opgenomen zijn in het uiteindelijke project. (Himesh Patel van Gisteren speelt een goede vriend van James’, maar zijn karakter wordt bepaald door nooit de toetreding tot Glaisher in de ballon.) Toch is de realiteit van de situatie, of het gebrek daaraan, is niet relevant. De Aeronauts is, hoe spannend de actie scènes zijn bedoeld om te worden, gewoon een beetje te dom om serieus te nemen.

Er is een beetje van een Eddie Izzard routine waarin hij vertelt over de soorten films die in Engeland is bekend voor: films, waarin een karakter komt in een salon, komt een tweede personage dat aan het doen is iets als het regelen van wedstrijden, voor de twee stotteren bij elkaar en vertrekken. Dit, in vergelijking met Amerikaanse films waar er actie en vuurgevechten en achtervolgingen en venijnige beschuldigingen van ontrouw. Wanneer De Aeronauts neemt naar de lucht, het heeft een beetje van opwinding en spannende visuele pracht. Maar wanneer het op de grond, deze film is veel dat Izzard routine — veel stotterende in plaats van dramatische heft, en niet heel veel anders.

/Film-Waardering: 4 uit 10