‘De ruimte’ Seizoen 4 Review: De Sci-fi Serie is Beter Dan Ooit in Zijn Nieuwe Huis bij Amazon

Misschien wel de meest voor de hand liggende wijziging in de het laatste seizoen van De Uitgestrektheid is het verplaatsen van SYFY naar Amazon. En ja, dat bewegen komt met veel veranderingen: de toon is nu bingeable ten opzichte van een wekelijks kijken; afleveringen worden gestreamd ononderbroken versus wordt onderbroken door commercials; en de personages uit te gooien zweert alsof ze uit te gaan van stijl in plaats van de loutere beregening van F-bommen het op SYFY.

Dit zijn alle belangrijke wijzigingen. Een heel artikel geschreven kon worden gewoon over hoe het verplaatsen van SYFY Amazon invloed gehad op de show. Maar voor deze non-spoiler review van het vierde seizoen de eerste zes afleveringen, de wijzigingen die het meest belangrijk zijn degenen die het verhaal, van hoe de activering van een oude buitenaardse ring station geopend portals duizenden planeten dat het menselijk leven.

“Het is iets dat niemand dacht dat mogelijk was, ook met de technologie van De Uitgestrektheid,” showrunner Naren Shankar uitgelegd /Film bij het beschrijven van het startpunt voor Seizoen 4. “Ze hebben gekoloniseerd het zonnestelsel, ze hebben verspreid, zo ver als ze kunnen gaan, maar het was altijd een strijd voor grondstoffen, voor de lucht, voor water…en nu opeens een deur opent en dat er duizenden van werelden voor mensen om te gaan en vind een fortuin, vinden land, en het maken van steden. Wat we beschrijven is een Gold Rush; het is de ontdekking van de nieuwe wereld en wat er gebeurt met de oude structuren en de oude wereld wanneer dat gebeurt.”

Het is deze verkenning—zowel geografisch als politiek—dat stelt het dynamisch voor Seizoen 4. De toon van de show is anders, omdat het meer een Western verhaal dan de Space-Opera vibe van eerdere seizoenen, en we besteden het grootste deel van de tijd planet-kant in plaats van op schepen of stations in het zonnestelsel. Ondanks dit verschil in perspectief, echter, fans van De Vlakte zal houden dit seizoen, omdat de kern van de toon blijft hetzelfde: een fantastisch science fiction serie onderzoekt de grand filosofische ideeën, terwijl het verblijf is gevestigd in het kleine, persoonlijke lijden van de personages die we kennen en liefhebben.

Het is het Wilde Westen, Met Onderdelen van een Oude Buitenaardse Beschaving Wakker en ravages Voor een Goede Maatregel

Veel van het seizoen vindt plaats op een nieuw ontdekte ring planeet, een stoffige nog bewoonbaar stuk van de rots met de naam Ilus of Nieuwe Terra, afhankelijk van of je spreekt de Belter vluchtelingen die zich hier vestigden of de Aarde-gefinancierd onderzoek van de groep die aanspraak op het land. Deze twee groepen, zoals u zich kunt voorstellen, niet goed, en dus de OPA en Aarde sturen Holden en de rest van de Rocinante bemanning op te treden als bemiddelaars.

Ik denk niet dat het een spoiler te zeggen gaat het vreselijk voor iedereen; de dingen gaan van kwaad tot erger is, is een andere constante van de show, na alle. En dan is er de protomolecule, vertegenwoordigd door Holden ’s constante metgezel, de proto-reconstructie van Detective Miller, die wil om wakker te worden Ilus’ ancient alien tech om naar huis bellen, ook al kunnen er desastreuze gevolgen voor de mensen proberen om er zich te vestigen. Maar zelfs zonder de protomolecule de hulp van de mens—zoals we gedaan hebben keer op keer in de geschiedenis—doen een goede baan van het maken van geweld en dood op hun eigen. Er overtredingen aan beide kanten, en de show heeft een goede baan te verkennen wat drijft goede mensen doen vreselijke dingen.

Voor degenen die niet op zoek naar de nuance, maar de show biedt ons ook een straight-up schurk, een die heerlijk heerlijk om te haten.

Terug in het zonnestelsel, Anderen Zijn die Hun Eigen Problemen

Mensen creëren meer problemen voor zichzelf terug in de oude zonne-installatie ook, en we genieten van de geopolitieke machinaties er door degenen die niet de reis naar Ilus. Er is eerst Bobbie, die probeert aan te passen aan het civiele leven op Mars in een tijd waarin de Martianen zijn in het realiseren van hun planeet zal worden achterhaald in een universum waar de mensen toegang hebben tot duizenden van werelden met ademen. Dan is er Avasarala, die haar eigen problemen op Aarde. Ze vindt zichzelf in een verkiezing, ze wilde nooit een deel van, maar ze wil wanhopig om te winnen. En ten slotte zijn er Ashford en Drummer, herenigd na hun confrontatie vorig seizoen door hun gemeenschappelijke doel om de OPA van een entiteit op een lijn met de Aarde en Mars. Andere partijen in de OPA, maar hebben andere, meer gewelddadige manieren om dat doel te bereiken.

De opbouw van deze andere verhaallijnen is een echte sterkte van het seizoen, en niet alleen omdat ze gewaardeerd scherm tijd om fan-favoriete personages; elk teken arc is een volledig uitgeruste, zelfstandige verhaal in zijn eigen recht, maar ze zijn ook allemaal met elkaar verweven, alle beïnvloed door de activering van de ring-poort en de al te menselijke verlangen om te bepalen van het lot van zijn eigen leven.

Het is dit evenwicht, dit weven van niet alleen de grote en de kleine problemen gezicht van karakters, maar ook hoe de verhaallijnen impact elkaar in grote en kleine manieren die nog steeds te maken met De Uitgestrektheid zo overtuigend. En met Seizoen 5 die al in productie zijn, fans die gedurende de eerste drie seizoenen bidden voor de show te zijn verlengd kan gerust en vol vertrouwen tellen de dagen totdat ze besteden ook meer tijd in de wereld van De Uitgestrektheid.

***

Alle tien de afleveringen van Seizoen 4 van De Uitgestrektheid beschikbaar op Amazon Video vanaf 13 Decemberth.