‘De Schuur’ Review: Een Gewelddadige Verhaal van Pesten en Vampiers [Sitges 2019]

Vampieren hebben gekregen een slechte rap in de afgelopen jaren, het verliezen van een stuk van de mystiek, romantiek en pure horror die komen meestal met de wezens van de nacht. Bloed Nacht: De Legende van Mary Hatchet directeur Frank Sabatella wil brengen vampiers terug naar hun roots met een film die deel uitmaakt drama over gepest tieners en een deel van de sci-fi film over een jongen verbergen een fantastische wezen in hun huis a la Mac en Mij, maar in plaats van een Coca-Cola liefdevolle buitenaardse, het is een bloeddorstige vampier te leven in een schuur.

Het resultaat is De Schuur, een donkere en ontroerende kijk op pesten en hoe gemakkelijk het is om te vallen in een donker pad van wraak, terwijl het ook een traditionele horror film.

Het Schuurtje wordt geopend met een opwindende en spannende opening scene waar een man is gebeten door een vampier die snel uiteenvalt bij het aanbreken van de dageraad, het verlaten van het nieuwe lid van de bloed-zuigen soort te vinden onderdak in een schuur naast een woning op het land. Vervolgens snijden we aan een cheesy scene die eruit ziet alsof hij was afkomstig uit een jaren ’50 sitcom waarin Stan (Jay Jay Warren) en zijn ouders hebben pannenkoeken op een lichte zaterdag ochtend en praten over Stan zoenen met een meisje op een datum. De scène is te snel bleek te zijn een droom – een van de verschillende in de hele film. In werkelijkheid, Stan ‘ s ouders zijn overleden en hij woont nu alleen met zijn misbruik grootvader (Timothy Bottoms).

Warren heeft een goede baan in het maken van ons voelen voor Stan. Er is een duisternis en leegte in hem en dat maakt hem boos op iedereen, en Warren houdt allemaal dat diep van binnen om te vermijden dat er nog meer problemen met de plaatselijke sheriff. Tenminste hij heeft het beter dan zijn beste vriend Dommer (Cody Kostro), die Stan regelmatig verdedigt van school pestkoppen.

Sabatella doorgesijpeld in de film met een droom-achtige gevoel, die wordt geaccentueerd door de constante gesneden droom-sequenties waar Stan verbeeldt een beter leven voor zichzelf, voordat het wordt geruïneerd en eindigt gewelddadig en bloederig. Het is een leuke manier om ons in het teken van het hoofd en de gewelddadige neigingen probeert hij weg te komen uit, en het gaat allemaal naar de hel nadat hij ontdekt de vampier leeft in zijn schuur.

De Schuur loopt een fijne lijn tussen het echte leven horror en een leuke popcorn flick, het bouwen van een diep persoonlijk verhaal over pesten en overgenomen trauma. Ziet u, als u hebt besteed aan uw hele leven gekweld en misbruikt door de wereld, geef je de mogelijkheid om gebruik te maken van een dergelijke dodelijke bovennatuurlijke kracht als een vampier voor wraak? Dat is het dilemma van Stan en Dommer gezicht, en het is het punt van binnenkomst in Sabatella het bericht over de open wonden die het pesten en de echte woede dat kan op ieder moment uitbarsten. Sommige kunnen worden uitgeschakeld door de manier waarop de Schuur direct confronteert met deze kwesties, maar de film is de grootste troef is dat het draait er niet omheen als het gaat om het afbeelden van de werkelijkheid van hoe pesten diep verstoort mensen die geplaagd worden door anderen.

Als het gaat om de werkelijke vampier, dit is een van de best uitziende wezens in jaren. Het monster is nauwelijks humanoid, met oranje ogen en haai-achtige tanden. Helaas, hoewel de vampier is spaarzaam en meer als een allegorie in de eerste twee derde van de film, de derde akte ontspoort de film een beetje. Op dit punt, De Schuur wordt gewoon een horror film, compleet met een vampire hunter. Waar we eerder heb slechts een paar glimpen van de vampier, de derde wet handelt het langzame branden van het eerste deel van de film voor wat voelt als een full-blown-en generieke actie film.

Zelfs als het niet zo sterk als het begon, De Schuur biedt een andere versie van de vampier mythos is, die is diep geworteld in de angsten en zorgen van vandaag en is een waardevolle les: wees niet een bullebak, want je weet nooit wat zich schuilhoudt in het gepest kind de schuur.

/Film-Waardering: 7 van 10