‘Dolittle’ Review: Een Rommelige, slecht doordachte Reis kun Je Beter Niet Nemen

Iedereen was een beetje verbijsterd wanneer Robert Downey Jr. koos ervoor om zijn carrière-bepalende rol als Tony Stark in de Marvel Cinematic Universe met…Dolittle. Het blijkt, ze waren recht. De Stephen Gaghan-gericht familie avontuur film herstart de Dokter Dolittle films, die voor het laatst zag Eddie Murphy neemt de rol van de dier-sprekende arts in 1998 de moderne komedie en zijn gevolgen. Maar Gaghan ‘ s nieuwe film, zoals het in 1967 musical met in de hoofdrol Rex Harrison, neemt meer directe inspiratie van de Hugh Lofting kinderen romans die in het Victoriaanse tijdperk. En zoals de sterk omstreden Harrison film, het is een rommelig zooitje.

Het uitgangspunt van de Dokter Dolittle karakter is in de kern een speelse en een beetje kinderachtig. Immers, welk kind wil niet praten met dieren? Dolittle is een film die moet de lichte, speelse touch van een regisseur als Paul King, die zich bij de geliefde marmelade-het eten van beertje Paddington in de Buster Keaton-achtige held van een wonderlijke fabel. In plaats daarvan, Dolittle is een onbegrijpelijk swashbuckler wannabe waarvan de schommels tussen de kale geconfronteerd oprechtheid en onhandige pogingen tot humor maken het een hele klus om naar te kijken. Dit is een film die beschikt over een scène waarin Dolittle stokken prei in een dragon ‘ s kont los te maken van skeletten, stukken van de wapenrusting, en wat lijkt de gehele spaanse Inquisitie. Op het einde, de draak, beloont hem met een innige dank u en een lange, uitgesponnen scheet in zijn gezicht.

Ten eerste, de film toont veelbelovende glimp van de fel gekleurde waan dat het zou kunnen worden. Downey Jr. de Dokter Dolittle is een excentrieke kluizenaar die sloot zich weg van de wereld in zijn animal sanctuary na de dood van zijn vrouw Lily (italiaanse actrice Kasia Smutniak, die uitsluitend in de dromerige, zonovergoten flashbacks). Sportieve wilde haren en een Rip Van Winkle-lengte van de baard die hij heeft gevlochten met tientallen kleine bogen, Dolittle brengt zijn dagen door met het spelen schaken met een laffe gorilla (Rami Malek) en het maken van het ontbijt met een host van steeds belachelijk Rube Goldberg machines. Het is een charmant invoering van de titel karakter gezien door de ogen van de gevoelige lokale boy Tommy Stubbins (Harry Collett, waardoor grote korting Tom Holland vibes) die struikelt op Dolittle ‘ s manor, en een jonge royal Lady Rose (Carmel Laniado), die aankomt in opdracht van de zieke Koningin Victoria (Jessie Buckley).

Maar een serie van steeds meer bizarre handelen keuzes en ineenkrimpen-waardig anachronismen draai Dolittle in een unwatchable circus. Laten we eerst praten over Downey Jr. is vervormd accent, dat klinkt als een Welsh man werd gebracht door een vleesmolen. Zijn mompelde levering en onregelmatige toespraak patroon lijken te worden probeert te herinneren dat van Johnny Depp ‘ s immens populaire Captain Jack Sparrow — een gelijkenis dat duidelijker wanneer Dolittle plotseling verandert van een binnenlandse komedie in een grote zeevarende avontuur. Het vermoeden dat de Koningin vergiftigd, Dolittle gaat op een zoektocht naar een mythische fruit dat zal genezen van al scheelt. Maar Dolittle niet op haar Pirates of the Caribbean-niveau ambities, die niet kan verzoenen met de talloze moderne grappen die de film kan het niet helpen, stiekem in. De dieren grapjes over de gezondheidszorg, een nieuw leven ingeblazen eekhoorn leven flitsen voor zijn ogen in de vorm van een film reel met een nucleaire ontploffing, twee bugs re-enactment van de opening scène uit The Godfather, en de schurk van het stuk, een snor-twirling Michael Sheen, komt op een geavanceerde stalen ijzeren oorlogsschip. Deze anachronistische elementen zou werken in een meer zelfbewuste satirische film, maar Dolittle heeft niet de capaciteit voor.

Wat een verspilling van een cast van gelauwerde veteranen, net als Emma Thompson, Ralph Fiennes, en Marion Cotillard te rijzende sterren als Tom Holland en Wild Rose is Jessie Buckley (die weliswaar krijgt de beste deal van deze film door knock-out koud voor de meerderheid van de it-als vergiftigd Koningin Victoria). Bijna geen van hen, behalve Thompson, Malek, Kumail Nanjiani (als een snarky struisvogel), en John Cena (als een koud vies van polar bear), meer dan een paar regels (Cotillard krijgt een luttele twee minuten verschijning waar ze kwamen uit de meest extreem geaccentueerde lijnen). Als ze dat doen, is iets van Fiennes’ vijandige tiger Barry huilen uit, “Mijn Barry bessen!” na Malek de gorilla trapt hem in de lies. Zelfs de live-actie cast zijn gegeven bitter weinig te doen, tenzij ze kauwen zo veel landschap mogelijk — Antonio Banderas krijgt om geen opzichtige make-up te spelen een vaag Zuid-Amerikaanse heerser in een sequentie van de film die eruit ziet alsof hij is de kans op een overgebleven set van Aladdin. Een van de meest verbijsterende wendingen van de film is dat Banderas, die is 5 jaar ouder dan Downey Jr. speelt zijn vader-in-law. Het is het equivalent van Russell Crowe belt Tom Cruise een jonge man in The Mummy.

Dolittle is geenszins een poging tot realisme — de CGI-animatie van de dieren ziet er adequaat cartooneske en de geografie vaag. Maar dat is geen excuus hoe lui die in de film te bewerken kan worden, en hoe slordig de digitale slip-ups zijn gezien de forse $175 miljoen budget. Maar alles over Dolittle lijkt haastig samen van de whiplash-inducerende tonale verschuift, naar het potje humor, het slechte gebruik van een met sterren bezaaide gegoten. Dolittle is het soort film die gemaakt is naar het beroep wat Hollywood acht de laagste gemeenschappelijke noemer van het publiek, naar de hel met slim schrijven en berichten die de behandeling van kinderen als menselijke wezens. We hebben om die draak scheet grap daar.

/Film-Waardering: 4 uit 10