‘Pet Sematary’ Review: Eng Als de Hel, en Een van de Beste Stephen King Aanpassingen Ooit [SXSW]

De beste Stephen King aanpassingen niet voldoen strikt aan de auteur van de tekst maar trouw blijven aan de algemene geest van het werk. Denk Dat Het Schijnt. Denk Ellende. Denk dat zelfs de 2017 adaptatie. Deze werken dragen een sterke gelijkenis met de woorden Koning gebruikt, maar ook smeden hun eigen identiteit en een eigen verhaal vertellen – met behoud van de sfeer Koning gemaakt. Pet Sematary, de laatste Koning van de aanpassing, past perfect met deze titels. Bestuur Kevin Kölsch en Dennis Widmyer neem de terreur die Koning gesmeed, en schimmel in iets fris en spannend, en ronduit gruwelijk. Pet Sematary is een van de beste Stephen King aanpassingen ooit.

Het berijden van een golf van recente Koning aanpassingen, de 2019 Pet Sematary is de tweede poging om de Koning van de engste roman het grote scherm. De eerste film, geregisseerd door Mary Harron in 1989, profiteerde van een script door de Koning zelf, en sommige echt zenuwslopend momenten. Eerder dan te proberen om opnieuw te doen wat Harron had in ’89, bestuur Kevin Kölsch en Dennis Widmyer – het duo verantwoordelijk is voor de indie horror film Sterrenhemel Ogen hebben gesmeed hun eigen pad. Op het oppervlak, het verhaal is hetzelfde. Maar onder de zure aarde, iets nieuws te wachten.

Dr. Louis Creed (Jason Clarke) heeft links een carrière als succesvol, maar constant bezig zijn, ER een arts in Boston om met zijn gezin naar een klein stadje in Maine. Hij kreeg er een job als een college campus doc, een optreden dat zal hem in staat stellen om meer tijd doorbrengen met zijn vrouw Rachel (Amy Seimetz), en kinderen – negen-jaar-oude Ellie (wind wordt voortgedreven Laurence) en peuter Gage (Hugo Lavoie en Lucas Lavoie). Ook langs voor de reis: het gezin dat de kat van de Kerk. Het huis van de credo ‘ s te verplaatsen naar kan kijken idyllisch gelegen in een landelijke omgeving, gek geworden met bomen, maar vanaf het begin, een onheilspellende lucht heerst. Er is een patch van de grond in het bos achter het Credo huishouden dat de lokale kinderen zijn veranderd in een “pet sematary” – a place to bury geliefde dieren wanneer ze voorbijgaan, hetzij door natuurlijke oorzaken, of wanneer gedood door de tankwagens die vaak brullen op de weg in de voorkant van het Credo van het huishouden.

Het Credo van de buurman, ouderen Art Crandall (John Lithgow), weet veel over de pet sematary – en wat is dan het – nog een begraafplaats, die is geblokkeerd door een dreigende nout van omgevallen bomen en dood, gedroogde takken. De pet sematary zelf is somber, maar ongevaarlijk. De begraafplaats buiten het, hoewel, is een ander verhaal. Het heeft de kracht om de doden terug – maar de pet (of persoon) die je plant in die grond komt niet terug hetzelfde.

Kölsch en Widmyer, samen met scenarist Jeff Buhler, een ontploffing te spelen met onze verwachtingen. Ze zijn zich goed bewust dat de meeste van ons kennen dit verhaal, of van het lezen van King ‘ s boek of het zien van de film 1989. Maar de plezier – en angst – komt wanneer die verwachtingen worden ondermijnd. We kunnen denken dat we weten waar dit verhaal naartoe gaat, maar Pet Sematary heeft tal van schokkende trucs in petto. Het eindresultaat is een film die op een of andere manier donkerder dan het boek zelf, die op een gegeven moment leek onmogelijk. King ‘ s roman is uitermate somber – zo somber dat de schrijver zichzelf vond dat hij te ver was gegaan, toen hij schreef het, en oorspronkelijk beschouwd als het weg te gooien in plaats publiceren. Maar de nieuwe Pet Sematary duwt de envelop, en dan nog wat, verder te gaan dan de Koning zelfs kwam. Het feit dat dit een studio film is verrassend en spannend. De producenten hebben toegestaan Kölsch en Widmyer naar beneden te gaan wat twisted paden en graven iets heel vervelende.

In het midden van dit alles, echter, is een zware focus op het gezin. Deze nieuwe bewerking is gestroomlijnd King ‘ s boek tot het punt waar de buitenwereld is een bijzaak. Dat klinkt misschien te beperken in omvang, maar het maakt het hele verhaal sterker. We besteden dus veel tijd om de credo ‘ s (en Jud) dat kunnen we niet helpen, maar voor hen zorgen – en groeien geschokt op de doom in afwachting van ze allemaal.

Onder de vele wijzigingen aan de bron is een grotere rol voor Rachel. Koning van de roman (en de ’89 film) houdt van haar middelbare school, en vaak niet van bewust. Hier is ze een veel meer actieve deelnemer. Achtervolgd door de meedogenloze ondergang van haar zieke zus Zelda (Alyssa Brooke Levine), behandelt zij het onderwerp van het sterven en de dood als iets giftig is. Louis denkt misschien dood is natuurlijk, maar Rachel, het is afschuwelijk. Seimetz blinkt uit in deze rol onvoldoende onderkennen, terwijl ook het doen van een prachtig werk brengt ons in Rachel ‘ s gekweld stahoogte. De rest van de cast is sterk. Clarke brengt een everyman kwaliteit aan de kant van Louis, maar hij lijkt echt tot leven komen in de achterste helft van de film, wanneer zijn karakter gaat naar een aantal donkere plekken. De acteur, natuurlijke Australische accent heeft ook een slechte gewoonte van het slippen van tijd tot tijd, die kunnen worden een beetje afleiden. Lithgow, als de grandfatherly Art, brengt een broodnodige warmte aan alle kommer en kwel. Jud is één van King ‘ s beste karakters, en Lithgow precies weet hoe het te spelen, met een mix van gruffness langzaam weg geven aan vriendelijkheid.

De opvallende verschijning, al is de jonge actrice Laurence, zoals Ellie. Ellie is nog een ander karakter, die is enorm uitgebreid, van het uitgangsmateriaal, en Laurence is belast met een uitdagende deel dat vraagt haar lief en onschuldig, en het tegenovergestelde als het verhaal vordert. Laurence doet beide stemmingen heerlijk, en het is een traktatie om naar te kijken haar af te dalen in de duisternis. Die duisternis resultaten in sommige verrassend grappige momenten – momenten waarop de filmmakers lean in een soort zwartgallige komedie, dat kan je niet helpen, maar lachen, ondanks de verschrikkelijke gevolgen van dit alles.

Maar vergis je niet: er zijn momenten van lichtheid, Pet Sematary is onbeschaamd gruwelijk. Dread dekens van de film, tot het punt waar het is bijna stikte. Cameraman Laurie Rose baadt de film in de schaduw en mist, en Christopher Young concocts als schokkend score vol atonale klanken en onheilspellende zingen. De terreur is voelbaar hier – en ze laat nooit. Je voelt je een uitgesproken gevoel van angst voor bijna de hele runtime, zit in de put van je maag als een steen.

Maar geen van deze overwinning op de Koning puristen? Of fans van de ’89 film? Iedereen verwachten dat de nieuwe Pet Sematary te spelen door dezelfde regels gaat om zowel geschokt, en misschien teleurgesteld. Het volledige derde akte van de film in het bijzonder is heel verschillend van wat de Koning schreef zo vele jaren geleden. Maar ondanks dit alles, ik geloof echt dat dit een van de beste bewerkingen van King ‘ s werk. Want in het einde, precies begrijpt wat maakt het boek zo krachtig en angstaanjagend. “De dood is een mysterie en de begrafenis is een geheim,” de Koning schreef in de inleiding van de roman, en dat lijkt te dienen als een mantra voor deze film als een geheel. Niemand kan weten wat ons te wachten staat als we shuffle off this mortal coil, maar de gevolgen van het King ‘ s roman, en deze nieuwe kijk op het materiaal, maakt duidelijk dat wat het ook is, het is beter om te knoeien met die geheimen en mysteries. Als Jud Crandall zegt: “Soms, dood zijn is beter.”

/Film-Waardering: 9 van 10

Disclaimer: Paramount Pictures bracht me naar SXSW om specifiek te beoordelen Pet Sematary. Dit heeft geen invloed op de review zelf op geen enkele manier.